Programy obywatelstwa i rezydencji przez inwestycje – legalne instrumenty narażone na nadużycia

Programy obywatelstwa przez inwestycje (Citizenship by Investment – CBI) oraz rezydencji przez inwestycje (Residency by Investment – RBI) stanowią legalne rozwiązania legislacyjne obowiązujące w niektórych krajach, które pozwalają indywidualnym osobom szybciej uzyskać pobyt lub obywatelstwo danego kraju w zamian za dokonanie określonego typu inwestycji finansowych w lokalną gospodarkę.

Ogólnie rzecz biorąc, programy oferują w zamian za inwestycję uzyskanie niezwłocznie obywatelstwa („golden passport” zwane też „cash-for-passports”) lub hybrydę obejmującą natychmiastowy pobyt, po którym następuje przyspieszone uzyskanie obywatelstwa.

Choć programy te są całkowicie legalne i stanowią ważne źródło dochodów dla wielu państw, szczególnie małych gospodarek wyspiarskich, to ze względu na swoją specyfikę są szczególnie narażone na nadużycia związane z praniem pieniędzy, omijaniem sankcji i innymi przestępstwami finansowymi. Financial Action Task Force (FATF), Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Unia Europejska i Stany Zjednoczone intensywnie monitorują te programy i wprowadzają coraz bardziej rygorystyczne wymogi compliance.

Skala programów CBI/RBI na świecie

[Listopad 2023] UE ujawniła, że pięć państw karaibskich sprzedało 88 000 „złotych paszportów”. Komisja Europejska wyraziła obawy dotyczące bezpieczeństwa handlu „złotymi paszportami” i obiecała zaostrzenie kontroli wizowych. Opublikowany raport po raz pierwszy przedstawia prawdziwą skalę karaibskiego handlu paszportami. Wiele krajów sprzedaje obywatelstwo obcokrajowcom, a ceny zaczynają się od 100 000 dolarów (82 326 funtów) za osobę.

Dla małych państw wyspiarskich przychody z programów CBI mogą stanowić 30-50% dochodów rządowych, tworząc silne bodźce ekonomiczne, które muszą być równoważone z ryzykiem związanym z integralnością systemu.

Podatności programów CBI/RBI na nadużycia

Pranie tożsamości i budowanie alternatywnych profili

Programy CBI prezentują szczególną podatność, ponieważ umożliwiają nielegalnym podmiotom znacznie zwiększoną globalną mobilność oraz zdolność do ustanowienia nowych tożsamości prawnych. Relatywnie szybkie nadanie obywatelstwa i związany z nim paszport sprawiają, że programy te – choć same w sobie legalne – mogą być wykorzystywane przez przestępców do uzyskania nowej, czystej tożsamości.

Instytucje finansowe w dużej mierze opierają się na dowodach dokumentowych związku osoby z jurysdykcją. Programy CBI, dostarczając legalną dokumentację tożsamości, mogą być nadużywane do maskowania prawdziwego charakteru działalności danej osoby. To „pranie tożsamości” działa poprzez budowanie profili wokół prawnej substancji zamiast fizycznej migracji, tworząc konkurencyjne profile w alternatywnych jurysdykcjach.

Ułatwianie przepływu nielegalnych środków

Programy CBI i RBI – choć zaprojektowane jako legalne narzędzia przyciągania inwestycji zagranicznych – mogą być nadużywane przez osoby zamożne przestępczo do umieszczania aktywów i członków rodzin za granicą w celu utrudnienia odzyskania aktywów, wyjaśnienia podejrzanych transakcji o wysokiej wartości oraz umożliwienia przepływu znacznych sum nielegalnych środków przez granice.

Programy ułatwiają końcowy etap prania poprzez osadzenie przestępczych dochodów w legalnych przedsięwzięciach zagranicznych, takich jak nieruchomości lub inwestycje biznesowe, zapewniając zarówno legalną tożsamość, jak i wiarygodne wyjaśnienie źródła bogactwa.

Wykorzystanie spółek fasadowych

Spółki fasadowe offshore – które same w sobie są legalnymi strukturami korporacyjnymi – w połączeniu z paszportami CBI mogą być nadużywane do tworzenia złożonych struktur własnościowych, które ukrywają faktycznego beneficjenta. Poprzez połączenie nowego obywatelstwa ze spółkami fasadowymi zarejestrowanymi w różnych jurysdykcjach, można tworzyć wiele warstw prawnego oddzielenia między beneficjentem a źródłem środków.

Omijanie sankcji międzynarodowych

[Listopad 2023] Chińscy przestępcy wykorzystują paszporty z Kambodży, Cypru, a nawet malutkiej wyspy Vanuatu do przekraczania granic, unikania więzienia i prania miliardów dolarów wyssanych z oszustw telefonicznych, hazardu internetowego i piramid finansowych w całej Azji. Zjawisko „obywatelstwa na sprzedaż” zostało ponownie zbadane od czasu zajęcia przez Singapur 15 sierpnia 2023 roku majątku o wartości 1,3 miliarda dolarów w ramach masowego śledztwa w sprawie prania pieniędzy.

[Listopad 2023] Największa hiszpańska liga piłkarska La Liga przyjęła płatność od irańskiej firmy telekomunikacyjnej MTN Irancell poprzez firmę fasadową z siedzibą w Hongkongu, której właścicielem był irański pośrednik posiadający paszport Republiki Dominiki. Paszport ten został wykorzystany do założenia firmy-przykrywki, która kierowała irańskie płatności do La Liga, omijając sankcje.

Systemowe słabości w procedurach due diligence

Niewystarczająca weryfikacja źródła środków

Chociaż wnioskodawcy muszą regularnie udowadniać legalne pochodzenie swoich środków inwestycyjnych, procedury due diligence przeprowadzane przez odpowiedzialne organy są często niewystarczające. Kontrole te są również regularnie zlecane zewnętrznym agencjom, co otwiera dalsze możliwości wywierania wpływu. Podatności tych złożonych i międzynarodowych programów migracji inwestycyjnej obejmują częste korzystanie z pośredników, zaangażowanie wielu agencji rządowych, nadużycia ze strony profesjonalnych facilitatorów oraz brak właściwego nadzoru nad programami CBI/RBI.

Profesjonalni „ułatwiacze” (facilitatorzy) i pośrednicy

Podwyższone ryzyko prania pieniędzy i przestępstw finansowych w programach migracji inwestycyjnej dotyczy nie tylko wnioskodawcy, ale także profesjonalnych facilitatorów i pośredników zaangażowanych w proces. Profesjonalni facilitatorzy – w tym prawnicy, księgowi, bankierzy, agenci nieruchomości oraz dostawcy usług powierniczych i korporacyjnych – odgrywają kluczową rolę, która może być nadużywana do ułatwiania nielegalnych przepływów finansowych.

Ci pośrednicy nie są tylko pasywnymi facilitatorami, ale często są aktywnymi, a czasami agresywnymi dostawcami tych usług. Szereg osób, w tym prawników, dyrektorów biznesowych i księgowych, musi uczestniczyć w zawieraniu złożonych transakcji CBI. Zachowanie może być celowe, lekkomyślne, niewłaściwe, nieuczciwe i/lub zaniedbujące poprzez niewywiązywanie się z ich profesjonalnych i regulacyjnych obowiązków.

Osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne (PEPs)

Jednym z głównych wyzwań w due diligence programów obywatelstwa przez inwestycje jest identyfikacja osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne (PEPs) oraz osób o wątpliwej przeszłości. PEPs, ze względu na swoją pozycję lub powiązania, mogą stwarzać podwyższone ryzyko korupcji, prania pieniędzy lub innych nielegalnych działań. Piąta dyrektywa AML rozszerzyła zakres PEP o dostawców usług związanych z aktywami wirtualnymi oraz wnioskodawców w programach obywatelstwa przez inwestycje.

Główne skandale i przypadki nadużyć

Cypr: Upadek programu „złotych paszportów”

Meteoryczny wzrost i nagłe załamanie Cypryjskiego Programu Inwestycyjnego (CIP) pokazuje, jak legalne programy inwestycyjne mogą być nadużywane. We wczesnych latach program przyciągnął 6 miliardów euro w rozwój nieruchomości, gdy nominalny PKB kraju wynosił tylko 24-25 miliardów euro rocznie. W 2020 roku dziennikarskie śledztwo ujawniło tajne rządowe dokumenty pokazujące, jak zagraniczne osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne (PEPs) i ich rodziny otrzymywały obywatelstwo bez właściwego due diligence.

Śledztwo Al Jazeera ujawniło, jak program był nadużywany przez przestępców i osoby zajmujące eksponowane stanowiska polityczne do nabywania obywatelstwa UE, przy czym pośrednicy i urzędnicy rządowi byli skłonni zginać lub łamać zasady, aby ułatwić sprzedaż obywatelstw osobom o wątpliwej przeszłości.

Dochodzenie rządowe wykazało, że ponad połowa paszportów wydanych w ramach programu między 2013 a 2019 rokiem była nielegalna. Śledztwo sądowe prowadzone przez byłego sędziego Sądu Najwyższego Myrona Nikolatosa potwierdziło, że 53% z 6 779 obywatelstw przyznanych między 2007 a sierpniem 2020 roku nie spełniało wymogów prawnych. Cypr od tego czasu odebrał obywatelstwo 360 osobom (101 inwestorom i 259 członkom rodzin) według stanu na wrzesień 2025 roku.

Malta: Komercjalizacja obywatelstwa UE

Wyciekłe dokumenty od Henley & Partners pokazały, że zamożni obywatele spoza UE otrzymywali maltańskie obywatelstwo po spędzeniu zaledwie kilku dni w państwie UE, przy czym niektórzy inwestorzy spędzali średnio tylko 16 dni na Malcie w ciągu rocznego okresu pobytu przed otrzymaniem obywatelstwa. Inwestorzy mogli wynająć jacht lub przekazać darowiznę na cele charytatywne, aby udowodnić „prawdziwą więź” z krajem.

W kwietniu 2025 roku Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał przełomowy wyrok orzekający, że maltański program obywatelstwa inwestorów naruszał prawo UE, ustalając, że przyznawanie narodowości w zamian za z góry określone składki finansowe stanowi „komercjalizację” obywatelstwa. Trybunał podkreślił, że programowi brakowało przepisów dotyczących ustanowienia prawdziwej więzi między wnioskodawcami a Maltą.

Dominika i Karaiby: Centrum omijania sankcji

Międzynarodowe śledztwo przeprowadzone przez Government Accountability Project, Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) i partnerów medialnych ujawniło ponad 100 głośnych podmiotów powiązanych z paszportami uzyskanymi w ramach programu CBI Dominiki, w tym osoby piorące pieniądze powiązane z Irańską Gwardią Rewolucyjną, dziesiątki przestępców będących w ucieczce, rosyjskich oligarchów, przemytników „krwawego złota” oraz wysokich rangą polityków z całego Bliskiego Wschodu.

Śledztwo wykazało, że paszport Dominiki pozwala osobom poszukiwanym przez krajowe organy ścigania na swobodne podróżowanie, wspomagając osoby omijające sankcje, praczów pieniędzy i osoby badane za rozległe nieprawidłowości finansowe. Kilku rosyjskich potentatów – w tym God Nisanov, Zarakh Iliyev, Omar Murtuzaliyev, Aleksandr Abramov, Vasiliy Anisimov i inni – uzyskało obywatelstwo Dominiki, aby ominąć sankcje nałożone przez Zachód z powodu ich powiązań z Kremlem i trwającej inwazji Rosji na Ukrainę.

W odpowiedzi na rosnące dowody nadużyć Dominika pozbawiła 68 obywatelstw CBI uzyskanych w drodze oszustwa, fałszywych oświadczeń lub ukrycia istotnego faktu. Wielka Brytania cofnęła bezwizowy dostęp dla obywateli Dominiki i Vanuatu, powołując się na „wyraźne i oczywiste nadużycia programu, w tym przyznawanie obywatelstwa osobom, o których wiadomo, że stanowią zagrożenie dla Wielkiej Brytanii”.

Turcja: Zorganizowana sieć przestępcza

W listopadzie 2025 roku tureckie władze rozbiły zorganizowaną sieć przestępczą, która ułatwiała oszukańcze transakcje nieruchomościowe dla 451 obcokrajowców ubiegających się o obywatelstwo przez inwestycje. Operacja zaowocowała 106 aresztowaniami w 19 prowincjach i zajęciem aktywów o wartości milionów dolarów, w tym 1 240 mieszkań, 47 samochodów, 65 działek i wielu podmiotów korporacyjnych.

Organizacja przestępcza zaaranżowała fikcyjną sprzedaż nieruchomości, która pozwoliła cudzoziemcom i ich rodzinom uzyskać tureckie obywatelstwo, omijając legalne wymogi inwestycyjne. Program wykorzystywał luki w poprzednim tureckim systemie wyceny, gdzie klienci płacili wymagany próg inwestycyjny 250 000 dolarów, ale otrzymywali około 80 000 dolarów zwrotu gotówką w urzędach aktów notarialnych. Policja wszczęła procedury cofnięcia obywatelstwa dla wszystkich 451 osób, które uczestniczyły w oszukańczych transakcjach.

Przypadek Romana Abramowicza

[Listopad 2023] Portugalia zamierza znieść ustawę o obywatelstwie Żydów sefardyjskich. Jedna z głośnych spraw dotyczyła Romana Abramowicza, rosyjsko-żydowskiego miliardera, którego portugalska naturalizacja spotkała się z krytyką w obliczu wydarzeń geopolitycznych, w szczególności rosyjskiej inwazji na Ukrainę, gdy okazało się, że jego europejskie obywatelstwo może potencjalnie pomóc mu uniknąć europejskich sankcji nałożonych na rosyjskich oligarchów.

W świetle kontrowersji zaostrzono proces weryfikacji. Minister spraw zagranicznych Augusto Santos Silva zauważył, że kandydaci pochodzenia sefardyjskiego musieli ustanowić „prawdziwy związek” z Portugalią.

Omijanie Common Reporting Standard (CRS)

OECD opublikowała wyniki analizy ponad 100 programów RBI i CBI oferowanych przez jurysdykcje zaangażowane w CRS, identyfikując programy, które potencjalnie stwarzają wysokie ryzyko dla integralności Common Reporting Standard. Programy CBI/RBI są oferowane przez znaczną liczbę jurysdykcji umożliwiających osobom uzyskanie obywatelstwa lub praw pobytu w oparciu o lokalne inwestycje lub za zryczałtowaną opłatą, a programy te mogą być nadużywane do ukrywania aktywów offshore poprzez unikanie raportowania w ramach CRS.

Problem polega na tym, że instytucje finansowe opierają się na samocertyfikacji rezydencji podatkowej, a programy CBI/RBI umożliwiają zamożnym osobom uzyskanie nowej dokumentacji rezydencji podatkowej, która może być wykorzystana do zadeklarowania się jako rezydent podatkowy w jurysdykcjach o niskich podatkach, podczas gdy utrzymują faktyczną rezydencję i powiązania ekonomiczne gdzie indziej.

Reakcja regulacyjna międzynarodowa

Ramy FATF i OECD

W listopadzie 2023 roku FATF i OECD opublikowały kompleksowy wspólny raport zatytułowany „Nadużywanie programów obywatelstwa i rezydencji przez inwestycje”, który ostrzegł, że programy te – choć same w sobie legalne – są podatne na przestępczą eksploatację, w tym pranie „miliardów dolarów”, i wezwał do silniejszych, opartych na ryzyku kontroli w całym cyklu życia wniosków i utrzymywania statusu.

Kluczowe rekomendacje FATF/OECD obejmują:

  • Wielowarstwowe due diligence przez podmioty zarówno prywatne, jak i publiczne
  • Wzmocnioną weryfikację źródeł środków i bogactwa
  • Dokładne sprawdzanie przeszłości kryminalnej obejmujące wszystkie kraje zamieszkania
  • Kontrole w międzynarodowych listach sankcyjnych i bazach danych Interpolu
  • Kompleksowe ujawnianie beneficjenta rzeczywistego
  • Polityki zbiorowej odmowy zapobiegające „zakupom jurysdykcyjnym”
  • Obowiązkowe wywiady osobiste lub wirtualne
  • Regularne niezależne audyty procesów zgodności
  • Skuteczne mechanizmy cofania i dzielenia się informacjami

Działania Unii Europejskiej

W marcu 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła dyrektywę wymagającą od wszystkich państw członkowskich zakończenia programów obywatelstwa za inwestycje do 2026 roku i stosowania wzmocnionego due diligence wobec inwestorów posiadających prawo pobytu.

W kwietniu 2025 roku mechanizm zawieszania wiz UE został wzmocniony, aby dodać „działanie programów obywatelstwa inwestorów” jako nowe podstawy do uruchomienia zawieszenia wiz, skuteczny środek do zawieszenia bezwizowego dostępu z krajami trzecimi prowadzącymi programy złotych paszportów. UE z powodzeniem wykorzystała ten mechanizm w listopadzie 2024 roku, aby na stałe zawiesić przywileje bezwizowego ruchu Schengen dla Vanuatu – oznaczając pierwszy raz, gdy jakikolwiek kraj na świecie otrzymał takie karne środki od UE.

Presja Stanów Zjednoczonych na programy karaibskie

Okrągły stół USA-Karaiby z lutego 2023 roku fundamentalnie zmienił krajobraz, gdy urzędnicy Departamentu Skarbu przedstawili ramy „Sześciu zasad CBI”. Przywódcy karaibscy, uznając ograniczoną dźwignię wobec potencjalnych amerykańskich sankcji finansowych, zgodzili się na kompleksowe reformy, w tym całkowite zawieszenie rosyjskich i białoruskich wniosków ze skutkiem od 31 marca 2023 roku.

Harmonizacja regionalna na Karaibach

We wrześniu 2025 roku pięć wschodniokaraibskich państw (Antigua i Barbuda, Dominika, Grenada, Saint Kitts i Nevis oraz Saint Lucia) podpisało przełomowe porozumienie ustanawiające pierwszego w regionie jednego regulatora obywatelstwa przez inwestycje – Eastern Caribbean Citizenship by Investment Regulatory Authority (ECCIRA). Nowy organ będzie nadzorował wszystkie operacje CBI, egzekwował zgodność i nakładał sankcje, z siedzibą główną w Grenadzie i biurami regionalnymi we wszystkich pięciu państwach członkowskich.

Porozumienie utrzymuje minimalny próg inwestycyjny w wysokości 200 000 USD ustalony w 2024 roku, zapewniając, że programy „pozostają wiarygodne, jednocześnie generując dochody”. ECCIRA będzie prowadzić regionalne rejestry wnioskodawców, licencjobiorców i deweloperów, publikując roczne raporty zgodności.

Kluczowe reformy obejmują:

  • Obowiązkowe pobieranie danych biometrycznych od nowych i odnowiających wnioskodawców
  • Politykę zbiorowej odmowy zapobiegającą „zakupom jurysdykcyjnym”
  • Obowiązkowe wywiady dla wszystkich wnioskodawców
  • Wzmocnione kontrole Financial Intelligence Unit
  • Niezależne audyty stron trzecich
  • Ograniczone narodowości (zawieszenie przetwarzania rosyjskich i białoruskich wniosków)
  • Ujednolicone standardy due diligence we wszystkich pięciu programach

Najlepsze praktyki i zarządzanie ryzykiem

Wielowarstwowa architektura due diligence

Skuteczne programy wykorzystują wielowarstwowy proces due diligence obejmujący zarówno kontrole sektora prywatnego, jak i publicznego na różnych etapach. Zamiast polegać na pojedynczej weryfikacji, wstępny screening przez licencjonowanych agentów jest następowany przez głębsze dochodzenie niezależnych firm, a na końcu przez rządowe agencje bezpieczeństwa.

Niektóre programy CBI mają formalne wielowarstwowe procesy weryfikacji, często opisywane jako „czterowarstwowe due diligence”: wstępne KYC przez autoryzowanego agenta, weryfikacja dokumentów przez rządową jednostkę CBI, zlecenie niezależnych międzynarodowych raportów due diligence oraz ostateczne kontrole przez kanały organów ścigania i wywiadu przed zatwierdzeniem.

Wzmocniona weryfikacja źródła środków/bogactwa

Instytucje finansowe coraz częściej wymagają szczegółowej dokumentacji źródła środków (SOF) i źródła bogactwa (SOW), szczególnie dla PEPs i wnioskodawców wysokiego ryzyka.

Najlepsze praktyki obejmują:

  • Kompleksowe wyciągi bankowe obejmujące wydłużone okresy
  • Zeznania podatkowe z wielu jurysdykcji
  • Zbadane sprawozdania finansowe dla przedsiębiorstw
  • Dokumentację sprzedaży aktywów lub spadków
  • Dowód dochodu z zatrudnienia lub zysków biznesowych
  • Niezależną weryfikację wycen
  • Kryminalistyczne badanie złożonych struktur finansowych

Ciągły monitoring i nadzór po zatwierdzeniu

Obywatelstwo coraz częściej nie jest nabyciem typu „ustaw i zapomnij”. Wiele jurysdykcji przeprowadza obecnie okresowe przeglądy obywateli ekonomicznych i może żądać zaktualizowanych informacji lata po zatwierdzeniu. Utrzymywanie właściwej zgodności podatkowej zarówno w nowym kraju, jak i w poprzednich miejscach zamieszkania jest niezbędne do zachowania statusu obywatelstwa i zapobiegania cofnięciu.

Mechanizmy cofania i egzekwowania

Cypr zapewnia kompleksowy model procedur cofania obywatelstwa. Zgodnie z prawem cypryjskim obywatelstwo zostanie cofnięte, jeśli zostało uzyskane poprzez fałszywe lub oszukańcze oświadczenie, jeśli osoba zostanie skazana za poważne przestępstwo kryminalne obejmujące co najmniej 10-letni wyrok, lub za działania sprzeczne z dobrem publicznym, w tym terroryzm, korupcję, naruszenie międzynarodowych sankcji lub działania szkodliwe dla pozycji kraju.

Według stanu na wrzesień 2025 roku Cypr cofnął obywatelstwo 360 osobom (101 inwestorom i 259 członkom rodzin) na podstawie ustaleń śledztwa sądowego, że 53% obywatelstw przyznanych między 2007 a sierpniem 2020 roku nie spełniało wymogów prawnych.

Perspektywy i wnioski

Kierunek jest jasny: podwyższone oczekiwania AML/KYC dla wszystkich uczestników CBI, w tym agentów i kancelarii prawnych, nie tylko rządów i banków. Programy, które powstały jako stosunkowo proste transakcje ekonomiczne, ewoluowały w wyrafinowane ścieżki zarządzane przez międzynarodowe standardy finansowe i podlegające wielostronnemu nadzorowi.

Dla krajów oferujących te programy przesłanie od FATF i innych organów międzynarodowych jest jednoznaczne: obywatelstwo może być oferowane jako możliwość inwestycyjna, ale tylko z zabezpieczeniami chroniącymi integralność globalnych systemów finansowych i bezpieczeństwa. Przyszłość należy do programów, które potrafią zrównoważyć korzyści ekonomiczne z solidną zgodnością.

Wahadło wydaje się zdecydowanie przechylać w stronę większej regulacji, przejrzystości i egzekwowania. Czy programy CBI mogą dostosować się do tych wyższych standardów, pozostając ekonomicznie opłacalnymi, pozostaje otwartym pytaniem – ale era słabo regulowanych „złotych paszportów” służących jako narzędzia do prania pieniędzy na dużą skalę zdecydowanie się kończy.

Usługi Kancelarii w zakresie programów CBI/RBI

Kancelaria Prawna „Skarbiec” oferuje kompleksowe wsparcie prawne dla klientów rozważających programy obywatelstwa i rezydencji przez inwestycje:

  • Weryfikacja i dobór programu – analiza dostępnych programów CBI/RBI pod kątem celów klienta i ocena realności osiągnięcia planowanych efektów
  • Due diligence prawne – kompleksowa weryfikacja wymogów prawnych, podatkowych i regulacyjnych poszczególnych programów
  • Ocena ryzyka compliance – analiza ryzyk związanych z AML/CFT, sankcjami międzynarodowymi i wymogami transparency
  • Dokumentacja źródła środków – przygotowanie profesjonalnej dokumentacji Source of Funds i Source of Wealth spełniającej międzynarodowe standardy
  • Strukturyzacja inwestycji – projektowanie struktur inwestycyjnych zgodnych z wymogami programów i minimalizujących ryzyka podatkowe
  • Reprezentacja w postępowaniach – wsparcie w aplikacji, komunikacji z władzami i rozwiązywaniu problemów
  • Compliance post-approval – doradztwo w zakresie utrzymania statusu, wymogów rezydencji podatkowej i ciągłego monitoringu
  • Ochrona przed cofnięciem – reprezentacja w przypadku zagrożenia cofnięciem obywatelstwa lub rezydencji

Kancelaria Skarbiec pomoże zweryfikować i dobrać rozwiązanie do potrzeb inwestora, a także ustalić czy w ogóle możliwe jest osiągnięcie planowanych celów za pomocą uzyskania drugiego obywatelstwa, uwzględniając rosnące wymogi compliance i międzynarodową kontrolę tych programów.